Home > iSiktir > За Бареков и разюзданите селяни

За Бареков и разюзданите селяни

December 7th, 2011

Водещият, поради липса на по-добра дума, журналист Николай Бареков напълно загуби контрол и изкара в ефир един потресаващо обиден монолог срещу протестиращите зърнопроизводители. В него той ги нарече “разюздани селяни”, обвини ги, че “му пречат да си вади хляба в София”, което прави от 20 години, призова ги да се върнат на село и “да ядат сланина върху вестник” което според него е единственото възможно занимание за земеделците и заплаши, че ще “започне едно гражданско общество” което да реже гумите и да пали тракторите. Като изключим сериозните граматически грешки, изказването на Бареков навежда на следните мисли:

Въпреки, че огромното мнозинство българи, или родителите им, са родени на село – в това число без съмнение и Бареков – селянин се счита за обидна дума. Това е озадачаващо, особено на фона на факта, че местенето в градовете рядко води до възприемане на градски начин на мислене. Бареков няма как да знае, че провинциализмът няма нищо общо с географията – той е социално заболяване и основните му симптоми са агресивна липса на толерантност и склонност към бързи, необмислени заключения на базата на много малко информация и съмнителен личен опит. Провинциалист или “селянин” може да бъде роден и в центъра на Париж. Именно заради зле-урбанизирани новограждани като въпросния водещ, останалата част от страната смята, че в София я мразят.

Не знам нищо за протеста на зърнопроизводителите и подозирам, че те получават достатъчно субсидии от държавата. В почти целия западен свят земеделците са силно субсидирани, имат несъразмерно политическо влияние и вдигат огромен шум ако загубят част от привилегиите си. Но знам друго: в една нормална държава всеки трябва да е свободен да протестира когато нещо не му изнася и работата на журналистите е да отразяват и да коментират въз основа на факти. Реакцията на Бареков е дълбоко лична, тя отразява комплекс който можете да видите и у много българи в чужбина: той е на място, което харесва, печели добре и е известен, но дълбоко се срамува от произхода си. Изпада в паника при всеки намек, че може да загуби дори част от статута си (в записа поне три пъти повратя, че “си вади хляба в София”), защото дълбоко в себе си знае, че е стигнал по-далече отколкото заслужава. Човек с такъв неконтролируем комплекс за малоценност е неспособен да отразява – обективно или аргументирано субективно – каквито и да са събития от обществен интерес.

iSiktir , , ,

  1. December 7th, 2011 at 15:33 | #1

    “защото дълбоко в себе си знае, че е стигнал по-далече отколкото заслужава” – точната диагноза на явлението “Бареков” и ужасно много други подобни явления в съвременното ни общество.

  2. Anistinian Walker
    December 7th, 2011 at 15:54 | #2

    Трудно не бих се съгласил с Бареков по отношение да палим трактори и да им режем гумите. Знам, че освен в София, няма смисъл другаде да протестират, това обаче не смятам, за основателна причина, да губя лекции при положение, че плащам 1200лв. семестриално. Може би ще кажете, че е егоистично от моя страна да не желая да ми се губи времето и парите… Но смятам, че нямат работа в моя град…

  3. коркоран
    December 7th, 2011 at 16:01 | #3

    Anistinian Walker,тоя град е толкова твой,колкото е и на цървула Барбареков.Я прочети още веднъж абзаца за цървула,роден в центъра на париж и после се огледай в огледалото.Плащал 1200 семестриално-ми що плащаш а не протестираш бе,овца?

  4. December 7th, 2011 at 16:54 | #4

    Глупендърът се опитва да копира Джеръми Кларксън, но е тъп като гьон и не може да го направи фино и с хумор…

  5. Иво
    December 7th, 2011 at 17:03 | #5

    относно протеста за субсидиите – искат да им ги намалят с около 1/3
    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/12/06/1221978_protestite_na_zurnoproizvoditelite_ot_dnes_sa_v_sofiia/

  6. December 7th, 2011 at 17:38 | #6

    Така, така.

    Доста точно си го казал, и много умерено. Внимавай все пак да не ти среже гумите, селяк такъв Нюйоркски

  7. nicodile
    December 7th, 2011 at 17:47 | #7

    @Радан
    Е няма проблем, аз не си паркирам колата пред телевизията :)

  8. December 7th, 2011 at 18:58 | #8

    правото на протест е безспорно, но когато то пречи на правото на свободно придвижване на други хора, нещо не е наред

  9. nicodile
    December 7th, 2011 at 19:01 | #9

    @Longanlon
    За това съм съгласен, но доколкото разбирам протестът е разрешен от общината (за разлика от примерно събиранияата на такситата пред парламента, за които не ми е известно да е искано разрешение).

  10. December 7th, 2011 at 19:54 | #10

    “разрешен” или не, блокирането на пътища е незаконно – то нарушава основно човешко право. какво ще стане ако аз протестирам ако взривявам бомби в обществени сгради?

  11. Jivko
    December 7th, 2011 at 20:00 | #11

    Anistinian Walker :
    Трудно не бих се съгласил с Бареков по отношение да палим трактори и да им режем гумите. Знам, че освен в София, няма смисъл другаде да протестират, това обаче не смятам, за основателна причина, да губя лекции при положение, че плащам 1200лв. семестриално. Може би ще кажете, че е егоистично от моя страна да не желая да ми се губи времето и парите… Но смятам, че нямат работа в моя град…

    Предполагам че лекциите ви са били в Народното събрание или св.Александър Невски а не в Софийския университет – например…и наистина важно беше да споменете че плащате лично 1200 лева за обучение – може би работите на 2 места? Иначе,браво за точния анализ на това брутално изказване от самозабравилия се “журналист”!
    п.п. Не съм чул да отменят лекции заради протестите.

  12. naskorz
    December 7th, 2011 at 20:35 | #12

    Накратко.Има два типа селяни-селяни,обикновени хора като мен вас и т.н.а другите са селяндури,тоест хора с манталитета на Бареков.

  13. totomitak
    December 7th, 2011 at 21:17 | #13

    Вадил си бил хляба? Ако хората, които са му попречили не бяха му попречили, догодина щеше изобщо да види хляб през крив макарон!
    Свобода на придвижване сте нямали? Ами сложете маратонките и тръгвайте – да не би да са ви опасали с бодлива тел???
    Не мога да повярвам, че в селскостопанска България на Алеко и Вазов има толкова нетолерантност, еснафщина и градски шовинизъм!!! Като тъпчете жълти павета, да не сте хванали Господ за шлифера??? Как от провинцията няма да ви мразим? Ами ако отделим София от България с граница, ще измрете от глад там, бе! В Борисовата градина ли ще садите пшеницата за хляба, а? Или в отровеното от Кремиковци Софийско поле? И с джобни ножчета ще жънете, щото в София няма и един комбайн, пък бил той и марка “Нива”! Време беше глезените гражданчета – шопчета да разберете от къде идва всъщност насъщния! Той не се появява магически на рафтовете на Пикадили!

  14. nicodile
    December 7th, 2011 at 21:25 | #14

    @totomitak
    За една бройка да отговоря, ама съм просто потресен от коментара. Само това: ако отделим София от България, ще си внасяме пшеницата от Полша.

  15. Jivko
    December 7th, 2011 at 21:50 | #15

    nicodile :
    @totomitak
    За една бройка да отговоря, ама съм просто потресен от коментара. Само това: ако отделим София от България, ще си внасяме пшеницата от Полша.

    Да де, ама парите ще изтичат навън,а поляците няма да дойдат да пазаруват у тая “провинциална” столица забутана някъде на балканите…

  16. December 8th, 2011 at 09:33 | #16

    “Не мога да повярвам, че в селскостопанска България на Алеко и Вазов има толкова нетолерантност, еснафщина и градски шовинизъм!!! ”

    ако не си забелязал, от някъде стотина години и повече, не живеем в “селскостопанска България на Алеко и Вазов”

  17. Валдемар
    December 8th, 2011 at 10:45 | #17

    Има нещо, което често срещам и с голямо недоволство: абсолютно неуважение към … щях да кажа опонента, но всъщност … когото и да било, у някои хора. При върпосния Бареков и на аналогичните типажи, за които Пенев пише, че ги е срах да не изпуснат кокала има и още един, свързан проблем. Считат, че правилното действие, когатно някой не ти харесва, е да му пукаш гумите или да го напсуваш най-просташки, или … абе нещо да му подлееш подличко и да го наклеветиш. И никакъв опит да разбереш кой и защо е срещу тебе няма. … а имало време и хора, казват, които са подавали шпагата на противника си когато я изтърве …
    Мисля си, че с тази надпревара за “кой е номер едно” до никъде няма да я докараме. Ако това ни е обществото, май най-добре не само София да отделим, ами всяка жаба да си има гьол, щото други жаби не търпи.
    А Вазов и Алеко не са баш селскотопански работници. Само че са имали достатъчно чист поглед, за да видят нещо стойностно на повече места от собствената си пазва. И са осъзнавали нуждата от пълноценно общество със всички необходими органи работещи в синхрон.

  18. December 8th, 2011 at 12:08 | #18

    Nicodile, подкрепям всяка дума!

    Останалите наистина да “вързват маратонките”, ако се чувстват ограничени в придвижването… :)

  19. nikoi
    December 8th, 2011 at 12:44 | #19

    Бареков проявява почти толкова толерантност, солидарност и съпричастност към протеста на земеделците, колкото повечето коментирали тук един към друг. Гарван гарвану око не вади, но пък виж ние…

  20. December 8th, 2011 at 15:02 | #20

    Една лека фактическа неточност забелязвам – Бареков дойде в ьTV от телевизия „Европа“ през 2001г. Ако не се лъжа, телевизия Европа тогава беше базирана в Пловдив? Не са ли само 10 годините, в които Барека е софиянец?

  21. stan
    December 8th, 2011 at 15:17 | #21

    пуснах линк за блога под една статия в дневник по темата ;) тъкмо щях да кажа, че ще го изтрия ако не те кефи, но май няма да може

  22. Smartguy
    December 8th, 2011 at 17:27 | #22

    Тъпанар, и на 80 год ще бъде същата плюнка. Невероятно, потресаващо изказване, от екран на КАКВАТО и да е телевизия. Определено е силно стимулиран и външно да дава широка публичност на подобна “Гражданска позиция” от името на “работещи хора”, но ниското му образование, егоизъм и посредственост като водещ издават, че наистина вярва в това. Креатура на постком мафията, загърбила корените на своето съществуване, вярващи към американската мечта в страна, където производството едва крета, а суровини никакви, а дипломатическата некадърност не прави нищо за да постегне туризма.

  23. Smartguy
    December 8th, 2011 at 17:37 | #23

    Г-н блогъре!!
    Чудесно аналитично мислене, споделям изводите Ви и Ви поздравявам за тях! Вероятно сте виждал доста хора и места, за да дадете такава точна характеристика, въз основа на афектираното, непремерено, и сигурно затова издайническо изказване на мижитурката Бареков.

  24. Василева
    December 8th, 2011 at 23:50 | #24

    Да.Вярно е.Г-н Бареков е от е от СЕЛО Баня,Карловско.Дядо му и баба му живеят там.Той много добре знае,че е от село.Но вече е “столичанин” и си мисли,че е богопомазан.Разсъждения на комплексар.И успя да се включи в дружеството,купило на безценица спортния комплекс с плувен басейн /с минерална вода/.Сделката беше сключена броени дни преди края на мандата на един от предишните общ.съвети.Въпреки,че имаше протести на местното население.това е една от причините да бъде подлога сега,защото се страхува от ревизия на сделката.Но и природата му е такава.

  25. Nostradamus
    December 9th, 2011 at 10:23 | #25

    @totomitak
    За огромно съжаление хора като Барбареков, както и всякакви други псевдо-софиянци, насаждащи омраза между софиянци и цяла останала България идват от провинцията. Именно такива – израсли по паланките – стават най-ревностни гражданчета и развиват неистов култ към жълтите павета, така че ако случайно ги нагазиш, все едно си им се изпикал в двора. Не може да ги изкараш от София и с топ, а в същото време създават цял куп проблеми и насаждат омраза. totomitak – всички знаем от къде сме тръгнали. Шопите в София са отдалечено минало. Ако някой в София не е роден в провинцията, баща му или дядо му са родени. Тъжната истина е, че независимо от всичко простотията продължава да си ходи по хората.

  1. No trackbacks yet.