Задръстване

Движението по софийските улици отдавна е  извън контрол- задръстванията покриват целия град през целия ден, няма къде да се паркира, градският транспорт е неефективен, а маршрутка е друга дума за влакче на ужасите.  Карането на колело е самоубийствена мисия. От това градът губи стотици милиони, ако не милиарди лева годишно,  хората губят нерви и време, линейки и пожарни не стигат на адреси, въздухът изобщо не става за дишане.

В ситуацията няма нищо изненадващо. Интересът на всеки отделен човек е да се придвижи възможно най-бързо- при липса на нормален градски транспорт решението е да кара собствената си кола. Така броят на автомобилите става огромен, пътищата се задръстват и попадаме в неприятен ефект от теорията на игрите при който личния интерес на всеки е да използва възможно най-много общия ресурс, в случая пътищата. Това води до изчерпване на този ресурс и в крайна сметка всички губят. В такава ситуация никой няма  интерес да промени поведението си ако всички останали действат по стария начин-  единственият изход всички да променят действията си едновременно. В случая – да зарежат стария голф и да се качат на автобус.

Възможно решение е такса за преминаване през центъра на града, комбинирана с рязко подобряване на градския транспорт, създаване на бус-ленти навсякъде където е възможно.  Парите от таксата могат да отиват за ремонт на пътищата, нови автобуси и паркинги.  Ако се изпълни добре, схемата може да направи живота в София значително по-поносим. Пътуването до и от работа ще е по-бързо и по-малко изнервящо, въздухът ще е по-чист, катастрофите ще намалеят.

Такава такса  има в няколко града. Най-сериозният пример е Лондон, където е въведена през 2003, а през 2007-ма платената зона е значително разширена. Схемата е проста: между 7 и 18 часа влизането в зоната струва 8 паунда. За нарушителите- глобата между 60 и 180 паунда. Движението се следи от електронни устройства и камери, плащането е лесно: на място, по телефон или през интернет. Резултатите  са моментални: трафикът е паднал с около 25%: Много хора са се пренасочили към градския транспорт, а броя на коли с по един пътник е намалял драматично, вредните емисии са намалели с над 15%. Такива такси има и в Стокхолм, Милано и Сингапур, ефектът е подобен. Схемата е често критикувана като антипазарна и несправедлива. В действителност обаче без нея шофьорите не плащат щетите които автомобилите нанасят нанася върху живота на другите.

Голям проблем в София би бил, че парите от таксите лесно могат да потънат в някаква корупционна схема.  Колкото по-малко пари има в ръцете на управляващите и властите, толкова по-добре. Ако плащането не е напълно автоматизирано, такава схема може в крайна сметка просто да създаде още един източник на лесен доход за полицаите на…  свободна практика. Ако тази опасност обаче се ограничи, и автобусите станат чисти и редовни, ако най-после довършат метрото, такава схема може и да се окаже успешна. Ще се радвам да прочета мнението ви. [polldaddy poll=1206688]

  • Василена posted: 18 Dec at 13:44

    Много ми харесва публикацията ти. Да добавя за тези дето няма да отидат на линка за Стокхолм – не плащаш такса задръстване, ако караш “еко автомобил”, т.е. на етанол, метан, дизел, хибрид или дори на бензин, но с много ниски емисии.
    Такса задръстване има и в Осло също.
    Аз съм за въвеждането й в София, но предполагам, че се очаква да се окаже много непопулярна мярка и затова никой не се решава да я въведе.

  • wakeop posted: 18 Dec at 13:55

    Карането на колело съвсем не е самоубийствена мисия, щом дори и аз се справям, ама… всеки си има подходящото оправдание.

    Иначе такса трябва да плащат всички шофьори в София, не само тези, които карат в центъра. Пробвай се сутрин / вечер по “Малинов” да излезеш от / влезеш в Младост.

  • Спас Колев posted: 18 Dec at 14:11

    За да има смисъл, такава такса трябва да бъде забранителна (т.е. далеч над 8 паунда на влизане).

    И сега никой нормален човек не би се завирал в центъра, ако има алтернатива, по-евтина от загубата на време за преминаване (не дай боже и паркиране) там.

    Работата с таксата е в същия дух като вечерния час за децата и забраната на реституцията в Дървеница – администрацията не успява да предостави дадена услуга и се опитва да прикрие дефицита за сметка на клиентите си.

  • longanlon posted: 18 Dec at 14:18

    те нека потъват в корупционна схема парите (в това никой не се съмнява), но още по-кофтито е, че веднага ще се напълни с коли с фалшиви пропуски, тоя наш човек, оня голям човек и забраната няма да се спазва практически – както беше със синята зона

  • kakamara posted: 18 Dec at 14:46

    Напълно съм съгласна, че движението е ад!
    С колело се движа и аз, но през пролетта и лятото. Не е трудно, просто трябва адско внимание. В добавка- това, че не са ни уредени пътищата създава адска агресия в хората. Всички се карат и псуват… Тази агресия се създава изкуствено и неминуемо се пренася върху всички други сфери в живота ни!

  • Дени posted: 18 Dec at 15:44

    Ако градския транспорта е подходящ с радост бих го ползвала, сега също го ползвам, но ми коства усилия. Не че придвижването с кола е по-добре, но не се блъскаш сред всякакви хора, който се опитват да се отличат от тълпата ухаейки на какво ли не и носейки колкото се може по-големи торби/чували/кашони и прочие. За съм да се ограничи влизането на клои в центъра, но само при добра алтернатива, което – ха дано, ама надали…

  • neuromantic posted: 18 Dec at 16:00

    Никола, да не си решил да се кандидатираш за общински съветник? :)

    София изобщо не е била предвиждана за какъвто и да е трафик. Затваряйки центъра, ще се увеличи напрежението по околните мини-пътища и вероятно ще стане още по-зле. Бус ленти – повечето улици имат само една свободна лента, другата е заета от паркирани коли, които иначе няма къде да паркират, та ако я направим бус, вече имаме качествено нова цивилизация, в която хората се придвижват само с бус, но не, няма да стане, не и тук. Да не забравяме също че се очаква столицата да стане 3 милиона до 2012 година. Град-държава :) Исторически познато явление. Пък ти за метро си седнал да разправяш…

    Единственото спасение е хората да изтрещят тотално от трафика и да им се забрани медицински да шофират. И теория на хаоса няма да помогне тук.

  • Michel posted: 18 Dec at 16:27

    Политика (държавна и общинска) за насърчаване на колоезденето, ще помогне много, според мен. Примери в Европа – колкото си искате, като почнем от Амстердам и завършим с Цюрих.

    1) София не е много голям град. От покрайнините до центъра са не повече от 8-10 км. Най-дългото разстояние в София между две точки е не повече от 20 км – около 1 час въртене на педалите на нетрениран колоездач. Повечето маршрути в широкия център са под 4-5 километра, което е около 15-20 минути с колело, и поне два пъти повече с кола или автобус, в час пик — понякога и един час не е достатъчен дори, като се включи и времето за паркиране…

    2) Но за София са необходими и велоалеи. В противен случай, да лавираш между коли и автобуси и да вдишваш изгорелите газове, хич не е приятно (и е дори опасно). Все пак, докато велоалеи няма, това е единствената опция, плюс маршрути през някои от парковете и по-малките улички.

    3) Метрото трябва да обхване целия град.

    4) Чист и редовен градски транспорт.

    5) Разчистване на тротоарите от коли, така че и пешеходците да могат да ходят нормално.

    6) Големи паркинги за автомобили, но в широкия център (подземни и надземни, но на много етажи). В центъра да може да се ходи само пеша, с колело, евентуално и тук-там трамваи.

    7) Построяване на истински велоалеи, които да водят от покрайнините към центъра, а също и да има много маршрути между различни точки в самия град. За всеки километър път за автомобили и автобуси да се пада поне 0.25 – 0.5 км велопът (както е в Амстердам, например). Така движението на велосипедистите ще стане безопасно, и хората ще бъдат стимулирани да ползват повече колела. Плюс това, колелата са и по-бързи от автомобилите.

    8) Високи такси за автомобилите в града, и данъчни облекчения за гражданите, ползващите градски транспорт, велосипеди, метро, и ходещи повече пеша.

    С това бих започнал. :-)

    Засега обаче единственото, което мога да направя, е да спра да философствам, и да си карам колелото, вместо да карам кола. Засега се справям, май – над 20′000 км вече, от около 5 години… в София.

  • Ивет posted: 18 Dec at 16:56

    Подобряването на градския транспорт не е единственото, което трябва да се направи. Съгласна съм с поста, но за разлика от Лондон големите улици и булеварди в София не са проектирани така, че да се затвори центъра. Проблемът при нас е, че където и да отиваш – пътят ти минава през центъра. Това е и една от причините за големите задръствания. Освен това улиците са много тесни и светофарите по кръстовищата са идиотски регулирани.

  • Nikola posted: 18 Dec at 17:02

    Благодаря на всички за коментарите, ей такива дискусии е хубаво да се случват.

    @Василена: Интересно е как работят нещата в Стокхолм. Там таксите, както разбрах са ниски, но пък предполагам градският транспорт няма нищо общо с автобус 604…

    @wakeop: Бул. Малинов е една друга трагедия…

    @longanlon: Aбсолютно всяка смислено решение в България се удря в стена от корупция. Ясно е, че преди корупцията да се овладее, нищо не може да се случи. И все пак – дай друга идея за овладяване на трафика в София.

    @neuromantic: Още не :) По-ми харесва да давам акъл за неща които не разбирам от страни :) А иначе, трябва да кажа, че ако аз трябваше да карам в София, много отдавна щяха да са ме отвели някъде на тихо с усмирителна риза… устойчивостта на хората, които карат е невероятна.

    @michel: Тъй тъй – и аз така я мислех програмата, ама кой да я изпълни. А едва ли е чак толкова сложно. За двайсетте хиляди километра- риспект дето се вика :)

  • Michel posted: 18 Dec at 18:04

    @Nikola:

    Не е толкова сложно, но се иска далновидност при политиците, която да се простира за повече от една година напред — това аз не го виждам… :-(

    У нас най-често се мисли от година за година, в краен случай – в рамките на 3-4 годишен мандат. Да се закърпят няколко улици, да се направят няколко паметника, някой и друг мол да се построи, да се прекопаят няколко булеварда (профилактично, дори и да са сменяни тръби и трамвайни релси преди година на същото място…). И това е.

    Освен това, се иска култура, за да може такава политика (про-вело, про-еко, и т.н.) да си пробие път у нас. А култура при управниците ни — няма. Сорри, че го казвам (дано някой управник да не вземе да се обиди) но е така.

    Ако погледнеш — може ли някой да назове поне един политик, който всеки ден да ходи на работа с колело? Един? Аз се сещам — често това е посланикът на Холандия у нас:))) А български политик такъв – няма. И няма и да има скоро. Затова и няма да има велоалеи.

    Депутатите се движат с лимузини. Правителството се движи с лимузини. Кметът ни се движи с тритонен джип. Съветниците се движат с коли и лимузини. Какво очакваме в такъв случай?

    Аз – нищо… :-(

    Поздрави, Мишел

  • wakeop posted: 18 Dec at 20:16

    Закачам се за Мишел…

    “Депутатите се движат с лимузини. Правителството се движи с лимузини. Кметът ни се движи с тритонен джип. Съветниците се движат с коли и лимузини… ”

    Искате ли да приличате на тези хора?
    Аз – не. Търся колкото се може по-ясен начин да се откроя :))
    Евала на холандския посланик.

  • kanew posted: 18 Dec at 20:22

    Кквито и мерки да се въведат, задръстванията ще си останат в София в близките 10-20 години,

  • гравитон posted: 18 Dec at 22:44

    Цяла едмица шпорих из София с Нисанче – Микра и не се оплаквам, приятно е. По три четири пъти на ден ми се налагаше да пресичам по Орлов мост и други невралгични точки. Задръстванията, особено в пиковете часове са съвременни. Не искам да Ви успокоявам, но даже и по лошо е положението в Пловдив. Така, че проблема не е само за столицата, а вече за почти всички по-големи градове. За това споделям една стара идея за алтернативен транспорт в Пловдив. Защо не и в други градове. Обществен транспорт на втори етаж. Представете си за миг, че сте в луксозна кабинка на въжена линия и наблюдавате красотите на гр.Пловдив, прекосявайки града от хълм, на хълм…
    По главните булеварди, между двете платна, на втори етаж също се движат кабинки задвижвани от екологически чиста енергия – електрическа…
    Само, че няма кой да позволи развитие на такъв алтернативен градски транспорт. Ще паднат печалбите от автомобилната и петролната промишленост, нали?…

  • NinjaDude posted: 18 Dec at 23:14

    Тази тема очевидно няма да се изхаби скоро. Само да вметна, че освен всичко, споменато тук, за задръстванията и неприятното положение на трафика, голяма вина има неравномерното движение на участниците и постоянната смяна на ленти. Първо, ограничението на скоростта трябва да се вдигне на поне 60 км/ч, после самите водачи трябва да се сетят да карат горе долу с толкова, а не едни с 20-35, а други със 100-110. Постоянната смяна на ленти ужасно забавя трафика, това е доказано с експерименти.
    Хубаво би било хората да не блеят ако са първа-втора кола на кръстовището, ами да са превключили на първа предварително и да се опитат да се изнесат по-пъргаво.

  • Антония posted: 18 Dec at 23:26

    Преди време бях превела една руска статия за различните методи, прилагани в големи градове по света за борба със задръстванията. Мисля, че дори една частица от чуждия опит да приложим в София — и може би все пак това място ще стане полугодно за обитаване :)

  • Michel posted: 19 Dec at 00:17

    Хубаво би било хората да не блеят ако са първа-втора кола на кръстовището, ами да са превключили на първа предварително и да се опитат да се изнесат по-пъргаво.

    Големи глупости — ако първите се изнесат по-пъргаво, какво, трафикът ще намалее или колите ще се движат по-бързо или няма да има задръствания??? :-D

    Уф. Btw, Антония хубаво линкче постна — чел съм — добре е и кметските съветници да попрочетат… ама няма. Те не четат блогове, нали знаете… ;)

  • Rado posted: 19 Dec at 12:03

    Чудех се да пиша ли, да не пиша ли, за да кажа и аз, че водата е мокра. Естествено, че трябва да се ограничи влизането на коли в центъра. Естествено, че ни е нужен по-развит градски транспорт, най-вече метро с поне 3 линии (и то не по хрумването на Хитър Петър Диков за скоростен трамвай без връзки с другите линии вместо трети метро-диаметър). Естествено, че трябват велосипедни алеи. И т.н. и т.н.
    Участвал съм в такива дискусии, водил съм спорове с всякакви хора с всякакви нелогични или егоистични аргументи:
    - как ще влизам в центъра, ако го затворят за коли;
    - как ще се правят велосипедни алеи, като ще стеснят още лентите за коли;
    - откъде накъде ще ме карат да пътувам с метро – имам си пари, имам си хубава кола, работил съм честно, имам право да си ходя с колата навсякъде и никой не бива да ме ограничава;
    - колата е продължение на личността ми, тя е белег на социалния ми статус, трябва винаги да е около мен;
    - не мога да понасям мизерниците в градския транспорт, там смърди и има кашони и колички с миризливи плодове от борсата;
    - как ще ходя с колело на работа, нали ще се изпотя / какво ще правя с колело, ако завали;
    - много съм важен / важна и не мога да изминавам 300-400 метра пеша – трябва ми автомобил;
    - …

    Естествено, има хора, за които колата е част от работата им. Не можем да очакваме търговски пътници, куриери и прочее люде да минат на колело, метро и градски транспорт. Обаче поставянето на една разумна такса ще балансира точно взимането на индивидуални решения дали колата носи толкова принос, че си струва да се плати такса или е въпрос на лукс и мързел.

    Аз самият си ползвам колата, когато трябва за кратко време да обиколям клиенти на отдалечени места. През останалото време – пеша, колело и градски транспорт. Мокря се, калям се и дишам прах (заради което исках да съдя кмета, но един адвокат ме консултира, че е почти невъзможно да спечеля такова дело) и въпреки това не си карам колата от отговорност към останалите – не искам да допринасям за замърсяването и задръстването, пътувайки сам в кола.

  • Прасунсен posted: 19 Dec at 14:34

    В допълнение към аргументите, събрани от Радо, у нас има и много “невинни” предразсъдъци:

    - не може да се кара колело, опасно е
    - мотор също не може да се кара, опасно е
    - колело и мотор могат да се карат само през 3-4 летни месеца, през останалото време е студено (мокро/кално/прашно/мазно и тн)
    - няма как да стигна до точка Х с колело или пеша, далече е (като в действителност обикновено става въпрос за разстояние под 5 км)

    и тн. Тоест освен егоизъм, другата причина е че хората не са информирани, не искат да се информират и изобщо са коне с капаци.

    Според мене идеите на Мишел са напълно достатъчни, за да се решат проблемите със задръстванията на 90%, само че трябва да се изгради и съответната култура. А да промениш нещо в балканския начин на мислене може да се окаже по-трудно от изграждането на велоалеи и метро.

  • Michel posted: 21 Dec at 20:58

    @Прасунсен:

    Колко рядко някой се съгласява с идеите ми… благодаря! :-)

    (политиците не четат блогове, за съжаление; също и кметовете — но и те са политици, нали?)

  • kyky-pyky posted: 20 Jan at 01:48

    Тия работи с колелото са чудесни, ама ето какво ни съветват от Столична община -http://www.dnes.bg/article.php?id=64399